12 лістапада 2016 года у малой зале імя Р.Шырмы Беларускай дзяржаўнай філярмоніі адбудзецца аўтарскі канцэрт кампазітара Яўгена Паплаўскага “Спрадвечнае святло”.
У праграме канцэрта прагучаць:
“Missa brevis” для жаночага хору без суправаджэння на кананічныя лацінскія тэксты (2015; першае выкананне на Беларусі, твор напісаны па просьбе знакамітага польскага дырыжора Станіслава Краўчыньскага, якому і прысвечаны):
- Kyrie
- Gloria
- Sanctus
- Benedictus
- Agnus Dei
“Малітвы” для жаночага хору без суправаджэння на кананічныя лацінскія тэксты (2016; прэм’ера, твор прысвечаны ксяндзу, доктару тэалогіі Станіславу Глякоўскаму):
- Oratio dominica
- Salutatio angelica
- Gloria Patri
“Дыптых” для жаночага хору без суправаджэння на словы Наталлі Арсенневай і Ларысы Геніюш (2015; прэм’ера):
- Цішай ночка чаравала
- Дрэмле вечар у ціхай дуброве
Кантата “Родныя вобразы” для змешанага хору і ўдарных інструментаў на словы Янкі Купалы і Якуба Коласа (2007):
- На купалле. Словы Я.Купалы
- Хмаркі. Словы Я.Коласа
- Ноч за ночкай… Словы Я.Купалы
- На шляху. Словы Я.Купалы
- Плача восень… Словы Я.Купалы
- Ручэй. Словы Я.Коласа
- Родныя вобразы. Словы Я.Коласа.
Канцэрт “Мой ціхі дом” для змешанага хору без суправаджэння на словы Ларысы Геніюш, Янкі Купалы і Якуба Коласа (1988):
- Замчышча. Словы Я.Купалы
- У вечным боры. Словы Я.Купалы
- Сыплюцца слёзы. Словы Л.Геніюш
- Песні зімы. Словы Я.Коласа
- Вячэрняя містэрыя. Словы Л.Геніюш
- Нехта ноччу. Словы Л.Геніюш
- Водгулле. Словы Я.Коласа
- Мой родны кут. Словы Л.Геніюш. Твор прысвечаны Ўладзіміру Казіміравічу Паплаўскаму.
Выканаўцы:
- Лаурэат міжнароднага і рэспубліканскага конкурсаў, уладальнік заахвочвання Спецыяльнага фонду Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь па падтрымцы таленавітай моладзі Жаночы камерны хор “Concertino” Мінскага дзяржаўнага музычнага каледжа імя М.Глінкі (мастацкі кіраўнік і дырыжор – Аляксей Снітко, хормайстар – Надзея Навічэнкава).
- Заслужаны калектыў Рэспублікі Беларусь Дзяржаўная акадэмічная харавая капэла імя Р.Шырмы (мастацкі кіраўнік – народная артыстка Рэспублікі Беларусь Людміла Яфімава, дырыжор – Дзмітрый Хлявіч)
Яўген Паплаўскі нарадзіўся 20 верасня 1959 года ў мястэчку Поразава Гродзенскай вобласці. Скончыў Беларускую кансерваторыю (Беларускую дзяржаўную акадэмію музыкі) па класу Iгapa Лучанка i Дзмітрыя Смольскага ў 1986 годзе. Стажыраваўся пад кіраўніцтвам Сяргея Сланімскага ў Санкт-Пецярбургскай кансерваторьі i тамсама браў удзел у майстар-класах Тон дэ Леюва.
У 1991 годзе па яго ініцыятыве быў арганізаваны ў Мінску Міжнародны фестываль сучаснай камернай музыкі, які праводзіўся кожныя два гады да 1995 года. 3 1997 па 1999 гг. атрымліваў стыпендыю Польскага Урада, на падставе чаго працаваў у Гданьску ў Акадэміі музыкі імя Ст. Манюшкі над творам для сімфанічнага аркестра «Барбара Радзівіл» i Студьі электраакустычнай музыкі Акадэміі музыкі ў Кракаве над уласным творчым праектам. Удзельнічаў у летніх курсах Acanthe 2000 / Ircam.
На Нацыянальным конкурсе кампазітараў прысвечаным 500-годдзю Францішка Скарыны (1991 год) атрымаў II прэмію за сімфонію “Lux aeterna” для тэнара, хору i сімфанічнага аркестра на словы Лявона Эміліта, прэм’ера якой адбылася 21 сакавіка 1997 года падчас святкавання 1000-годдзя Гданьска (Сімфанічны аркестр Балтыцкай філармоніі, хоры Акадэміі музыкі і Гданьскага ўніверсітэта, тэнар – Пётр Кусевіч, дырыжор – Зыгмунт Рыхарт). У студзені 2000 года на Міжнародным конкурсе кампазітараў ” Jihlava-2000″ у Празе яго харавы цыкл “Пагода ўжо позняй восені” на словы Леапольда Стафа атрымаў II прэмію ў намінацыі “Творы для камернага хору”. Прэм’ера цыкла адбылася ў 2002 годзе на 45 Міжнародным фестывалі харавой музыкі ў Празе (Кракаўскі камерны хор, дырыжор – Моніка Бахоўска).
У 2002 годзе па замове Эксперыментальнай студыі Польскага Радыё ў Варшаве iм быў напісаны “Шлях у Аблокі ІІ” для гобоя, ударных інструментаў i камп’ютара. Твор быў рэалізаваны ў Студыі электраакустычнай музыкі Акадэміі музыкі ў Кракаве. Прэм’ера адбылася на Міжнародным фестывалі “14. Дні музыкі кракаўскіх кампазітараў” (Марыюш Пэндзялак – габой, Ян Пільх – ударныя інструменты, Матэвуш Бень – праекцыя гуку). У мai 2004 года гэты твор прадстаўляў Эксперыментальную студыю Польскага Радыё на Міжнароднай трыбуне электраакустычнай музыкі ЮНЕСКА ў Рыме (IREM 2004).
Па замове Міжнароднага фестывалю сучаснай музыкі “Варшаўская восень” напісаны для інструментальнага ансамбля “Святло на Шляху” (2000) і “Маё-ёй” (2005) – творы, якія былі выкананы ансамблем салістаў “Класік-Авангард” пад кіраўніцтвам Уладзіміра Байдава.
У 2013 годзе па замове Кракаўскага аддзялення Саюза кампазітараў Польшчы ў рамках праграмы Zamowienia kompozytorskie 2013, якая была здзейснена праз Instytut Muzyki i Tanca быў напісаны цыкл “Пожні” для змешанага хору без суправаджэння на словы Уладзіміра Жылкі і Ларысы Геніюш. Прэм’ера цыкла адбылася 15 снежня 2013 года падчас Аўтарскага канцэрта кампазітара ў Кракаве (Вакальны ансамбль SINGET, дырыжор – Марыя Янушкевіч).
Творы Я.Паплаўскага выконваліся на міжнародных фестывалях сучаснай музыкі і асобных канцэртах у Германіі, Нідэрландах, Даніі, Італіі, Іспаніі, Чэхіі, Польшчы, Украіне, Літве, Аргенціне, Бразіліі, Расіі і ЗША. Яго творчасць увасоблена на сямі кампакт-дысках, якія выдадзены ў Мінску.
Яўген Паплаўскі актыўна цікавіцца гісторыяй музычнага жыцця на Бeлapyci. Быў адным з заснавальнікаў i дырэктарам (да 1996) Нацыянальнага тэатральна-канцэртнага аб’яднання “Беларуская Капэла” (створана ў 1992 годзе), мэтай якога з’яўляецца пошук, вывучэнне i ўвядзенне ў выканальніцкую практыку старадаўняй беларускай музыкі. Актыўна i плённа працаваў у архівах бібліятэк Лондана, Кракава, Варшавы, Познані, Гданьска i Санкт-Пецярбурга. Знойдзеныя матэрыялы сталі асновай рэпертуару штогадовага фестывалю “Адраджэнне беларускай капэлы”. Ён з’яуляецца аўтарам сцэнарыя балета “Тэагонія” (паводле Гесіёда, VIII ст. да н. э.), у якім узноўлены прынцыпы тэатра (1748) Уршулі Радзівіл (1705-1753). Паводле яго драматургічнай ідэі ў 1995 годзе быў пастаўлены балет “Паланэз” на музыку Mixaлa Клеафаса Аггіскага (1765-1833). Працягваючы даследванні, Яўген Паплаўскі ў 2008 годзе сумесна з Расійскай Нацыянальнай бібліятэкай і Польскім інстытутам у Санкт-Пецярбургу заснаваў серыю нотных выданняў “Музычная спадчына Рэчы Паспалітай з Расійскай Нацыянальнай бібліятэкі”. Свет пабачылі ўжо 12 сшыткаў серыі.
У 2015 годзе Аўтарскія канцэрты Яўгена Паплаўскага адбыліся ў Мінску (Дзяржаўная акадэмічная харавая капэла імя Р.Шырмы; дырыжор – Дзмітрый Хлявіч) і Кракаве (Жаночы хор Інстытута харавога дырыжыравання, музычнай адукацыі і рытмікі, Кракаўскі камерны аркестр, Моніка Плахта – фартэпіяна; дырыжор – Станіслаў Краўчыньскі). А 29 кастрычніка 2016 года ў Мексіцы адбылася прэм’ера яго твора “Бэзавы вечар” для віяланчэлі і фартэпіяна(2015;Cracow Duo: Ян Каліноўскі — віяланчэль, Марэк Шлезэр — фартэпіяна) у рамках канцэртаў арганізаваных Нацыянальным універсітэтам Мексікі.
Аляксей Снітко – харавы дырыжор, педагог, даследчык у галіне харавога мастацтва. Кіраўнік Канцертнага і Жаночага камернага хароў Мінскага дзяржаўнага музычнага каледжу імя М.Глінкі, а таксама Ўзорнага дзіцячага хора “Тоніка” Дзіцячай музычнай школы мастацтваў №1 г. Мінска імя Л.Александроўскай. Узначальвае Мінскую харавую метадычную секцыю. Прымаў удзел у якасці хормайстра семінараў-практыкумаў па харавому выканальніцтве ў Мінску пад кіраўніцтвам народнага артыста СССР Уладзіміра Мініна (2008) і заслужанага артыста РФ Уладзіміра Семенюка (2011).
Супрацоўнічае ў якасці дырыжора з прафессійнымі харавымі калектывамі – Дзяржаўнай акадэмічнай харавой капэлай імя Р.Шырмы, Музычнай капэлай “Sonorus”. З’яўляецца аўтарам шэрага праектаў: Міжнароднага адукацыйнага праекту “К вяршыням творчасці” (2014, 2016), фестывалю “Святло каляднай зоркі” (2011-2016) і іншых.
Дзмітрый Хлявіч – хормайстар Дзяржаўнай акадэмічнай харавой капэлы імя Р.Шырмы, з’яўляецца прадстаўніком беларускай школы харавога дырыжыравання. Пастаянна дырыжыруе ў канцэртах капэлы у Беларусі і за яе межамі. У 1994 годзе па прапанове Л.Яфімавай сумесціў дырыжыраванне і вядзенне канцэрту, стаў адным з першых беларусскіх дырыжораў, выконваючых музыку і якія распавядаюць пра яе.
Сярод апошніх найбольш значных яго прац – падрыхтоўка капэлы к выкананню вакальна-сімфанічнай паэмы «Сцікс» кампазітара Г.Канчэлі (2012 г.), Рэквіема кампазітара К. Пендэрэцкага (2013 г.) у рамках фестывалю Ю. Башмета ў Беларусі. У цяперашні час Дзмітрый Хлявіч рыхтуе новую канцертную праграму капэллы «І нават танец можна праспяваць», разлічаную на самы шырокі круг слухачоў.
Статья “Патаемная музыка слоў” – газета “Голас Радзiмы”, №5 (3509) – ссылка